Leveraging effect

En tripp till ett av Macaos casino fick mig att se fenomenet leveraging på att tydligt sätt. Leveraging har förmågan att göra ett företags kassaflödet jämnare, verksamheten stabilare och utvecklingen säkrare genom att företaget sysslar med olika tjänster och produkter som på något sätt ändå hänger ihop.

 

 

När jag promenerade tvärs igenom salen med alla spelbord, pokerskyltar och spelmaskiner i casinohallen på första plan mot mitt hotellrum på femtonde våningen kunde jag inte annat än bli förundrad. Inte bara över hur många människor som spelar bort så ofantligt mycket pengar, inte heller blev jag enbart förundrad över hur man ekonomiskt kan driva en sådan verksamhet, utan det som förundrade mig mest var hur mitt hotellrum i denna överdådiga lyx kunde vara så oförskämt billigt?! Inte kan det vara meningen att en student från Lund ska bo i sådan extravagans i Macao?!

 

 

Förklaringen visade sig mycket enkel. Jag var inte en storspelare vid spelborden, satsade inte en enda macaoisk patacas. Däremot både åt och drack jag gott in restaurangerna, handlade kläder och accessoarer i butikerna och gick på föreställningen i underhållningssalen. Så visst spenderade jag pengar där, men inte på casinots spelbord, vilket kan ses som dess främsta inkomstkälla, utan på alla dess varor och tjänster runt omkring i verksamheten. Dessa tjänster är till för att locka fler kategorier av människor, som kan spendera mer pengar. Istället för att mannen i familjen åker ensam för att spela tar han med sig hela familjen eftersom det finns nöjen åt alla. De många spelar som satt nere i det rökiga rummet och förlorade stort tackar jag för att jag fick leva i lyx en dag.

 

 

Jag anar att jag kan se ett exempel på ”leveraging effect”.


Kommentarer
Postat av: Tore

Låter som när ICA skaffar gratis bilparkering. :)



Kul läsning.

2010-03-12 @ 15:11:46

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0