Det saknas en känsla för win-win!
Idag fick jag berättat för mig, av en person som jobbat i Hong Kong några år, att man här arbetar väldigt kortsiktigt med sin försäljning och sina strategier. Samtidigt höjer vår ”landlord” vår hyra utan förvarning trots att hon lovat oss flera månader för samma pris. Nu berättar hon att hon är tvungen att ta ut mer eftersom det blir dyrare efter det kinesiska nyåret. Det känns som att något är lurt med detta! Allt som händer är att vi letar oss någon annanstans. Landlorden tror att vi bara tänker gå med på att betala ett högre pris medan vi istället blir irriterade och går till konkurrenten. Där finner vi ett ännu billigare alternativ än det första, dock blir det mindre yta än tidigare. Någon känsla för win-win saknas helt hos landlorden och istället är fokus på att maximera försäljningen just nu istället för att se långsiktigt. Om hon håll sig till samma summa dessa få månader vi vistas här är jag säker på att vi stannat kvar hos henne eftersom vi har trivts väldigt bra i våra små rum där vi har nära till allt.
Som vår kunnige mentor och lärare uttryckte det igår. ”Om man ska få till en win-win situation måste alla offra lite”. Det är bättre att ha två vinnare istället för en förlorare och en vinnare, så klart. Hyresvärden står nu istället med två tomma rum nästa månad, har förlorat en säker inkomst och har två missnöjda kunder. Värt det?