Walk-the- Talk, även i sociala medier.


”Ja jag vet, jag såg det på Facebook”.

 

Miljontals människor vistas dagligen i de sociala mediernas värld. Man utbyter tankar, information och skapar opinion, vilket kan föranledas av att man egentligen bara skulle ta en stunds mental paus från arbetet.

 

Hur påverkar sociala medier dagens organisationer? Är det helt enkelt lysande marknadsföring som ofta är gratis eller kan det också vara farligt, skrämmande och utom den egna kontrollen? Är sociala medier verkligen av betydelse för organisationernas synbarhet överhuvudtaget?

 

 

 

Sociala medier erbjuder organisationer en helt ny arena att synas på. Ett område som man kan anse bör beträdas för att öka tillgängligheten, attraktionen och förhoppningsvis vinsten.

 

Denna nya tillämpning av ”det virtuella kafferummet” får helt plötsligt en annan betydelse när pengar och potentiella vinster blir inblandade. Det kräver effektiv representation och kommunikation med kunderna även med en datorskärm som kuliss. Lockelsen av synlighet och möjlighet till ökade försäljningssiffror kan blandas med farhågor om okontrollerad branding, exploatering och en genomskinlig verksamhet. Vikten av att stå för sina värderingar och ”leva som man lär” aktualiseras. Lättillgängligheten av information är öppen för alla som följer verksamhetens virtuella strapatser, både framgångar och felsteg. Möjligheten för kritik, såväl konstruktiv som ogenomtänkta påhopp ökar. Internetanvändarna ser, tycker, värderar och verksamhetens egen trovärdighet är en ständig måltavla. I dessa sociala sammanhang, där skvaller av tradition regerar och toleransen för subjektiva bedömningar är hög, kan en ökad offentlig kännedom om företaget skapa en integritetsväktare styrd av gemeneman? Allmänheten ser vad organisationen gör och vad den inte gör och kan snabbt döma huruvida det överensstämmer med det löfte organisationen utger, eller som allmänheten själv har uppfattat att den står för.

 

Att uppmuntra paranoia tror jag dock inte på. Better off to just walk- the talk!

Maria


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0